مقالات مفید

آشنایی با نرم افزار های طراحی pcb

 نرم افزار های طراحی pcb

نرم افزار های طراحی pcb یکی از کاربردی ترین نرم افزار های الکترونیک به حساب می آید که بر طبق سطح طراحی آنها را بکار می برند.  انواع مختلفی از این نرم افزار ها موجود هستند که جزء نوین ترین ها برای پی ریزی برد مدار چاپی در بسامد های بالا هستند در این مقاله قصد داریم در خصوص نرم افزار های مدرن مطالبی را برای شما ارائه دهیم. در این نرم افزار ها معمولا قابلیت های متنوعی موجود است .

 

انواع نرم افزار های طراحی pcb

نرم افزار های طراحی pcb همانطور که می دانید دارای انواع پیشرفته ای است که در این مبحث به آنها خواهیم پرداخت و مزایا و معایب آن ها را به صورت خلاصه مورد بررسی قرار می دهیم . بعضی از این نرم افزار ها بصورت رایگان و بعضی دیگر را بایستی خریداری نمود که می توان با ملاحظه به اقتضای خود هریک از آنها را انتخاب کرد.

 

 نرم افزار های طراحی pcb

  • نرم افزار Allegro Cadence

این نرم افزار یکی از نرم افزار های تخصصی جهت طراحی pcb است که گروه وسیعی از خصوصیات را شامل می شود. این مجموعه متشکل از ادوات طراحی pcb است که به صورت مطلوبی به همدیگر وصل هستند. هر بخش درگیر امور ویژه خود می باشند و برای آن کار طراحی شده اند.

 

این برنامه از نظر نیازمندی های کارکرد ،سخت افزاری خیلی سبک است. این برنامه اگرچه بر روی سیستم های دارای رم ۵۱۲ مگابایت راه اندازی شود باز هم به صورت مطلوبی کار می کند. چنانچه با  یک رایانه تک هسته ای کار می کنید Allegro در حقیقت تنها آپشنی است که  در دسترس دارید.

حتما مطالعه کنید
خازن صنعتی چیست؟

 

مزایا

برای سخت افزار هایی با کارکرد کم مطلوب می باشند.

معمولا برای نقشه های دشوار و پیچیده طراحی شده است.

برای موسسات بزرگ مطلوب است.

 

معایب

رابط کاربری دشوار

 

  • نرم افزار PADS

یکی از انواع نرم افزار های طراحی pcb نرم افزار  PADS است . در بین سایر انواع این نوع جز مطلوب ترین ها می باشد. این نوع معمولا برای مهندسین خودگردان ، افرادی که به صورت متداول در موسسات کوچک و متوسط مشغول فعالیت هستند و یا یک مجموعه جدا در موسسات بزرگ پی ریزی شده است.

بهتر است بدانید که PADS در حقیقت یکی از پرطرفدارترین برنامه پی ریزی شده pcb  در میان موسسات کوچک است.بعد از  کم بودن نرخ آن، معمولا بر روی سادگی این نرم افزار که یکی از امتیازات اصلی آن به شمار می آید تاکید کرده اند.

 

مزایا

بسته هایی با قیمت مقرون به صرفه و ارزان

بکارگیری راحتی دارند.

جهت یادگیری راحت می باشند.

طراحی با سطح کیفی بالا، در قیاس با دیگر انواع نرم افزار ها بسیار مقرون به صرفه هستند.

 

  • نرم افزار OrCAD

این نرم افزار یک نوع برنامه چند منظوره به حساب می آید که بخشی از آن را جهت پی ریزی بردهای الکترونیک تخصیص داده اند نسخه های متنوعی از آن جهت بکارگیری موجود هستند که عبارتند از:

 

 نرم افزار OrCAD Lite

این برنامه معمولا رایگان می باشد و امکانات و گنجایش های بنیادی ادوات پی ریزی برد چاپی را عرضه می کنند. تنها سایز و سختی پروژه pcb دارای محدودیت خواهد بود.

حتما مطالعه کنید
دیود شاتکی

 

نرم افزار OrCAD Standard

کارکرد جامعی را برای طراحی برد مدارهای  چاپی ساده و بدون نیاز های خاص جهت فرکانس بالا یا جفت های دیفرانسیلی آماده می کند.

 

نرم افزار OrCAD Professional

به شما این اجازه را می دهد  برد مدار های  چاپی  سخت و پرسرعت را با عملکردی زیاد پی ریزی کنید ، بدون اینکه احتیاجی به دادن هزینه های زیاد باشد.

 

نرم افزار OrCAD Professional

مزایا

رابط کاربری مورد پسند استفاده کنندگان

برای بکارگیری کاملا راحت و آسان است.

معایب

برای موسسات بزرگ با نقشه های دشوار مطلوب نیست.

 

  • نرم افزار Kicad

این نرم افزار معمولا با زبان ++C مکتوب شده است. این برنامه شامل ادوات متنوعی جهت کنترل معماری pcb و طرح های الکتریکی است، این برنامه حاوی کتابخانه های نامحدودی از قطعات الکترونیکی است. در این نرم افزار همواره این قطعات حاوی مدل های 3D هستند که با Wings 3D محقق شده اند.

 

این نرم افزار برای محور ها  سایز نامحدودی دارد و در هر وهله می توانید باز گردید و تحولاتی را اعمال کنید. Viewer سه بعدی به شما این امکان را می داد که با بکارگیری openGL تصویری 3D از صفحه pcb ایجاد کنید.

 

سطح کیفی ارائه، کمتر از برنامه های شبیه غیر مجانی است. ولی جهت استنباط بصری کاملا  مطلوب است. با این وجود ، فرم های اساسی مدل های قطعات 3D  نظیر iges, step  ساپورت نمی شوند. در بین نواقصی که این نرم افزار دارد رابط کاربری دشوار معمولا زیاد به چشم می آید . فراگیری این برنامه هم تا اندازه ای سخت و پیچیده است.

 

مزایا

مطلوب برای سخت افزار با کارکرد پایین

آپشن های ادیت

رایگان

مدل سازی 3D

 

معایب

جهت طراحی  مدار چاپی دشوار مناسب نیست.

حتما مطالعه کنید
انواع پوشش نهایی برد مدار چاپی چیست؟

رابط کاربری آن مورد پسند استفاده کنندگان نیست.

 

  • نرم افزار Altium Designer(PROTEL)

یکی دیگر از انواع نرم افزار های طراحی pcb  می توان به PROTEL اشاره کرد. که تقریبا ۳۰ است که به بازار نرم افزار طراحی مدار چاپی ارائه شده است. این ادوات خیلی فوری به یکی از معیارهای هوشمند سازی پی ریزی الکترونیکی مبدل شده و معیار های زیادی را برای دیگر  فروشندگان ساماندهی کرده است.

دانشگاه های متنوع در سراسر دنیا دانشجویان خود را در خصوص شیوه بکارگیری از این نرم افزار تعلیم می دهند.

 

مزایا

جهت پی ریزی برد های چند لایه بسیار مناسب است.

دیجیتال سازی با شتاب زیاد

 

معایب

بکارگیری از این ادوات در زمان پی ریزی برد های بیشتر از ۴ لایه مقداری پیچیده است.

 

انواع نرم افزار های طراحی  pcb رایگان

در این مبحث در خصوص چند مورد از بهترین نرم افزار های طراحی pcb رایگان اطلاعاتی را در اختیار شما قرار می دهیم ‌که عبارتند از:

  • نرم افزار طراحی مدار چاپی PCB Web Designer

این نرم افزار یکی از برنامه های مجانی طراحی pcb و سخت افزار های الکترونیکی است. با بکارگیری از این برنامه می توان برد های چند رویه ای پی ریزی کرد. از امتیازات این نرم افزار می توان به بکارگیری آسان  و پی ریزی های سیم کشی برنامه با مس و … اشاره کرد.

  • نرم افزار طراحی مدار چاپی TinyCAD

این نوع نرم افزار به شما جهت ترسیم نمودار کمک بسزایی می کند.‌افزون براین از همان نخست به شما جهت پی ریزی مدار  یک کتابخانه با نمودار های حرفه ای، تخصصی و تشریح آن خواهد داد. از امکانات دیگر این برنامه می توان محقق سازی طرح شما در word و تصویر بدون زمینه جهت بکارگیری در وب را نام برد.

 

  • نرم افزار طراحی مدار چاپی Osmond PCB

  این نرم افزار دارای ادوات منعطف پذیری است ‌که برای کامپیوتر و لپ تاپ های موسسه اپل با سامانه عامل Macintosh کاملا مناسب است. از دیگر امکانات این نرم افزار می توان سایز نامحدود برد در پی ریزی، میزان لایه ها، میزان قطعات الکترونیک، حمایت از پی ریزی pcb دو طرفه و… را نام برد.

 

انواع نرم افزار های طراحی  pcb رایگان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Call Now Button