مقالات مفید

تابلوهای مدار چاپی چند لایه (PCB)

تابلوهای مدار چاپی چند لایه (PCB)

PCB چند لایه یک لایه سیم کشی چند لایه است. بین هر دو لایه یک لایه دی الکتریک قرار دارد. لایه دی الکتریک را می توان بسیار نازک ساخت. PCB چند لایه حداقل دارای سه لایه رسانا است که دو لایه در سطح خارجی قرار دارند و لایه باقیمانده در صفحه عایق قرار دارد. اتصال الكتریكی بین آنها معمولاً از طریق سوراخ ایجاد شده در سوراخهای سطح مقطع مدار انجام می شود.

 تابلوهای مدار چاپی چند لایه (PCB)

تمایز برد مدار چند لایه

برد مدار چند لایه با توجه به تعداد سطوح سیم کشی ، دشواری فرآیند و قیمت پردازش را تعیین می کند. تابلوهای مدار مشترک به سیم کشی یک طرفه و سیم کشی دو طرفه تقسیم می شوند که معمولاً با نام PCB تک رو و PCB دو طرفه شناخته می شوند.

با این حال ، محصولات سطح بالای الکترونیکی توسط عوامل طراحی فضای محصول محدود می شوند. علاوه بر سیم کشی سطح ، چندین لایه از مدارها را می توان در داخل قرار داد. در طی فرآیند تولید ، پس از ایجاد هر لایه سیم کشی ، توسط تجهیزات نوری قرار گرفته و تحت فشار قرار می گیرد تا مدارهای چند لایه را روی صفحه مدار سوار کند.که این فرایند معمولاً به عنوان برد مدار PCB چند لایه شناخته می شود.

PCB چند لایه را می توان به PCB چند لایه Rigid ، PCB چند لایه انعطاف پذیر ، PCB چند لایه Rigid-flex تقسیم کرد.

 

تمایز برد مدار چند لایه

ویژگی های برد مدار PCB چند لایه

در چند وقت اخیر ، تابلوهای مدار چاپی چند لایه (PCB) در سراسر صنایع محبوبیت یافته اند. افزایش تقاضا برای دستگاه های مینیاتوری یکی از دلایل این محبوبیت است.

PCB های چندلایه به کاربران امکان می دهند بدون تضعیف در عملکرد ، طراحی های متراکم تری را انجام دهند.

 PCB های چند لایه در بسیاری از دستگاه های روزمره از دستگاه های کوچک گرفته تا دستگاه های ارتباطی مهم استفاده میشود.

آیا دوست دارید از صنایعی که در آنها از PCB های چند لایه استفاده می شود مطلع شوید؟

در این پست شش حوزه کاربردی PCB های چند لایه مورد بحث قرار گرفته است.

 

حتما مطالعه کنید
خازن | مقاومت | دیود

ویژگی های برد مدار PCB چند لایه

شش برنامه PCB چند لایه که باید درباره آنها بدانید

PCB های چند لایه به دلیل وزن کم و طراحی کم حجم ، بهترین انتخاب برای کاربردهای مختلف صنعتی محسوب می شوند.

موارد زیر برخی از کاربردهای مهم PCB های چند لایه است:

 

دستگاه های پزشکی:

دستگاه های الکترونیکی بخش جدایی ناپذیر در صنعت پزشکی هستند. مانند سایر صنایع وابسته به الکترونیک ، صنعت پزشکی نیز در حال کوچک سازی است.

با توجه به جذابیت تکنیک های درمانی غیرتهاجمی ، تقاضا برای تجهیزات مینیاتوری در صنعت پزشکی افزایش می یابد.

PCB های چند لایه به دلیل اندازه کوچک ، طراحی سبک و سایر ویژگی های قدرتمند می توانند کاملاً پاسخگوی خواسته های این دستگاه ها باشند.

برخی از بهترین نمونه های دستگاه های پزشکی با استفاده از رایانه های چند لایه شامل تجهیزات اشعه ایکس ، تجهیزات اسکن CAT ، فشار خون و دستگاه آزمایش قند ، MRI ، سی تی اسکن ، نظارت بر درجه حرارت مادون قرمز و غیره است.

 لوازم الکترونیکی مصرفی (Consumer Electronics):

لوازم الکترونیکی مصرفی که غالباً به آن الکترونیک خانگی گفته می شود ، طیف گسترده ای از تجهیزات الکترونیکی را برای استفاده روزمره در بر می گیرد. این شامل دستگاههایی است که برای برقراری ارتباط از جمله تلفنهای هوشمند ، لپ تاپ و غیره استفاده می شوند.

سرگرمی هایی از جمله تلویزیون های هوشمند ، پخش کننده های موسیقی ؛ و لوازم آشپزخانه – مایکروویو ، ماشین لباسشویی و موارد دیگر.

بیشتر این دستگاه ها مجهز به برد مدار چاپی چند لایه نسبت به PCB های تک لایه استاندارد هستند. چرا؟ این به این دلیل است که PCB های چند لایه به عملکرد و طراحی فشرده آنها کمک می کنند.

الکترونیک صنعتی:

تجهیزات الکترونیکی مورد استفاده در یک محیط صنعتی کاملاً با الکترونیک مصرفی متفاوت است. دلیل این که آنها در معرض محیط های سخت مانند درجه حرارت بالا ، ضربه ، لرزش ، فشار ، گرد و غبار و رطوبت قرار دارند.

برخی از نمونه های متداول تجهیزات الکترونیکی صنعتی شامل خطوط مونتاژ خودکار ، نوار نقاله بسته بندی ، ربات های رنگ آمیزی با اسپری و غیره است.

آنها برای عملکرد طولانی مدت طراحی شده اند و ممکن است در طول روز کار کنند. در چنین مواردی ، مدار چاپی با دوام مورد نیاز است و مدار چاپی چند لایه دقیقاً این نیاز را برآورده می کند. PCB های چند لایه دوام بیشتری نسبت به سایر گزینه های موجود در بازار دارند.

رایانه ها و دستگاه ها:

امروزه تصور زندگی بدون رایانه و اتوماسیون برای ما غیرممکن است. همه چیز از رایانه ها و محصولات مرتبط مانند کارت های گرافیک ، مادربردها ، موس رایانه و سایر موارد به دلیل ویژگی های صرفه جویی در فضا و عملکردشان از PCB های چند لایه استفاده می کنند. این PCB ها می توانند برای دستیابی به عملکرد برتر با هزینه کم نسبت به سایر فناوری های رقابتی طراحی شوند.

الکترونیک مخابراتی:

PCB های چند لایه در بسیاری از دستگاه های مخابراتی مانند GPS و برنامه های ماهواره ای ، انتقال سیگنال یافت می شوند که با حفظ عملکرد بالا به دوام نیاز دارند.

با توسعه فن آوری های بی سیم ، تقاضای زیادی برای دستگاه های مینیاتوری پیشرفته با کارایی بالا وجود دارد.

PCB های چند لایه می توانند به راحتی هر نیازی را برآورده کنند.

از دیگر کاربردهای الکترونیک از راه دور می توان به برج های ارتباطی ، الکترونیک رادار ، تقویت کننده های نیرو ، میراگرها و موارد دیگر اشاره کرد.

نظامی ، هوافضا و دفاع:

همانند صنایع فوق ، PCB های چند لایه نیز در اولویت بسیاری از برنامه های نظامی و دفاعی قرار گرفته اند. این PCB ها که به دلیل طراحی جمع و جور ، وزن کم ، عملکرد و دوام مناسب هستند ، دستگاه هایی با سرعت بالا هستند.

وسیله نقلیه زمینی بدون سرنشین (UGV) ، سیستم دفاعی هواپیما و اویونیک ، وسایل نقلیه هوایی بدون سرنشین (پهپاد) ، نظارت ، اسلحه های خودکار و سیستم های راداری برخی از دستگاه های مجهز به مدار چاپی چند لایه هستند.

برای پاسخگویی به نیاز سختگیرانه مدارهای بالا ، PCB های چند لایه با اجزای Mil-spec مونتاژ می شوند تا در محیط سختی که درجه حرارت و فشار بالا می تواند به اجزای درجه آسیب برساند ، مقاومت کنند.

با پیشرفت فن آوری های پرسرعت و عملکرد بالا ، تقاضا برای PCB های چند لایه همچنان افزایش می یابد. بنابراین ، اگر شرکت شما مایل به سرمایه گذاری در این فناوری ها است.می توانید در این زمینه با کارشناسان شرکت افزار پردازش حامی ارتباط برقرار کند.افزار پردازش حامی با سابقه بسیار طولانی آمادگی لازم برای تامین انواع بردهای مدار چاپی ، تامین قطعات و مونتاژ الکترونیکی برای صنایع  مختلف از جمله پزشکی ، نظامی و دفاعی ، تولید تجهیزات بازی ، تولید PCB های چند لایه و…..  را دارا می باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
Call Now Button