مقالات مفید

خازن صنعتی چیست؟

خازن صنعتی چیست؟

خازن صنعتی قطعه ای می باشد که جهت اندوخته انرژی الکتریکی به وسیله عرصه الکترواستاتیکی در مدار به کاربرده می شود، می توان از آن برای تولید میدان الکتریکی یکپارچه و استوار استفاده نمود. از مخازن همانند فیلتر نیز استفاده می کنند چرا که سیگنال های پی در پی یا AC را به آسانی رد می کند اما سبب رد سیگنال های بی واسطه یا DC می شوند.

 

خازن صنعتی چیست؟

 

اهمیت بکارگیری خازن صنعتی

بکارگیری خازن صنعتی همانند ایجاد کننده بار راکتیو به جهت ، ساماندهی، مهار ولتاژ ، ممانعت از بالا و پایین شدن نیرو و نفوذ در شبکه ها و تصحیح ضریب توان در کاربر ها به دلیل مقرون به صرفه، ارزانی و سهولت سامانه آن بسیار رایج است. بکارگیری خازن ها به شیوه موازی و سری در شبکه مقدور خواهد بود.

به گروهی از خازن در کنار همدیگر به جهت تصحیح قدرت شبکه ، بانک خازنی نام گذاری می شود. و به گروهی که بتواند به واسطه آن قدرت راکتیو را مهار و تنظیم کند تابلو بانک خازنی می گویند . بانک های خازنی همواره در کانال های احاله انرژی ، در پست های سوئیچینگ، کانال تسهیم و جایگاه های صنعتی و … کاربرد فراوانی دارد.

تابلو های بانک خازنی برای ترمیم قدرت راکتیو و بالا بردن ضریب نیرو در کانالهای تسهیم فشار ضعیف مورد استفاده قرار می گیرد. بانک های خازنی خودکار تجهیز شده به بک رگولاتور ضریب نیرو می باشند. این رگولاتور میزان فرم موج ولتاژ، جریان و تفاوت زمانی آنها را ارزیابی نموده و خازن مدنظر مشخص و به شبکه وارد می نماید. معمولا کار کلید کردن خازن ها به وسیله کنتاکتور هایی که به کمک رگولاتور مهار و کنترل می شوند، صورت می گیرد. مورد های استفاده از تابلوهای بانک خازنی خودکار در کارخانه های کوچک و بزرگ ، مجتمع های تجاری، اداری، بیمارستان ها، هتل ها و… یکسان می باشد. تابلو های بانک خازنی در نیرو های راکتیو متنوع و با توجه به احتیاجات مشتری ها طرح ریزی و تولید می شوند.

حتما مطالعه کنید
ترانزیستور

معرفی انواع خازن صنعتی

خازن صنعتی معمولا در  دو گروه طبقه بندی می شوند:

  • خازن فشار ضعیف
  • خازن فشار متوسط

مشخصه های انواع خازن صنعتی

یکی از انواع خازن صنعتی خازن فشار ضعیف است. بخش فعال خازن دربردارنده دو ورقه ظریف و باریک آلومینیوم تفکیک شده به وسیله قشر های کاغذ اشباع شده از روغن نارسانا و مایعات مصنوعی سنتتیک نظیر بنزیل است. برخی اوقات به جای کاغذ موادی مانند پلی پیلن به کار می برند. این لایه ها چندین دور به شکل لوله درآمده و یک بخش آن را ایجاد می کنند، یا شماری از این قشر ها بر روی همدیگر  واقع شده و آنها را همگی در درون یک محفظه آکنده از مایع عایق، تعبیه کرده و دو انتهای خازن به وسیله گره چینی به پیرامون بیرون هدایت می شود.‌

برای حفاظت گرمایشی مخازن خازنی، بیمتال ها و رله های گرمایشی  به کار می برند. ساماندهی این رله ها تقریبا معادل 1/43  برابر روند نامی خازن است.

از دیگر انواع این خازن می توان به نوع فشار متوسط اشاره نمود. این نوع خازن ها از مقداری المنت خازنی ایجاد شده اند.‌ این المنت ها به شیوه موازی و سری به همدیگر وصل می شوند تا میزان قدرت و ولتاژ مناسبی را کسب کنند‌. در صورت لزوم هر کدام از این المنت ها به فیوز داخلی تجهیز می شوند. چنانچه یک المنت خارجی دستخوش صدمه شود ظرف مدت زمان اندکی فیوز داخلی وصل به آن شروع به کار نموده و المنت خارنی دچار صدمه را از مدار خارج می کند. بدین سان فیوز داخلی سبب توسعه قابلیت پایداری سامانه و کم نمودن ایجاد قطعی بانک خازنی می شود.

حتما مطالعه کنید
آشنایی با نرم افزار های طراحی pcb

برای دسترسی به ولتاژ مناسب بانک خازن و نیز میزان عایق مدنظر ، یونیت های خازنی به شیوه مطلوب با همدیگر سری و موازی می شوند و روی رک یا تابلو راه اندازی می شوند.

پیکره  استنلس استیل خازن ها سبب شده است که این خازن ها در مقابل زنگ زدگی و فرسودگی استقامت داشته و این قابلیت را مهیا می سازد که با بهره مندی از مقاومت در مقابل بحران های محیطی به شیوه داخلی و خارجی مورد استفاده قرار گیرند.

 

مشخصه های انواع خازن صنعتی

کاربردهای خازن صنعتی کدامند؟

بدون مبالغه می توان بیان نمود که بدون خازن صنعتی نمی توان هیچ نوع مدار الکتریکی توسعه یافته ای را طرح ریزی نمود.‌ زمانی که الکترود خازن به منشا تغذیه متصل می شود، خازن معمولا تا ولتاژ مورد نظر خود شارژ می شود و آن را حفظ می نماید. در حالت کلی این قطعه معمولا کاربردهای بسیاری برای مقاصد متنوعی دارند که عبارتند از:

  • برای ممانعت از صدمه حین خاموش شدن سیستم هایی که از یک منشا نیرو تفکیک شده اند، بار الکتریکی آن سیستم را مهیا می سازد.
  • از کاربردهای بارز آن می توان به این مورد نیز اشاره نمود که جهت ممانعت از تعویق ها، تصحیح ضریب نیرو و فیلتر نمودن امواجی که زمان یکسو کننده ac, dc ایجاد می شود، به کار برده می شود.
  • در بردهای الکترونیکی برای حذف نویز ایجاد شده در خط سیر های مسی به کاربرده شود.
  • این قطعه در مکان هایی که احتیاج به اعمال تعویق است به کاربرده می شود.
  • یا احتمال دارد در بعضی از مدار های نوسان ساز این قطعه یافت شود.
  • همچنین این قطعه به شیوه فیلتر صوتی عمل می کند و یا برای اینکه برای از بین بردن ولتاژ dc از سیگنال صوتی مورد استفاده قرار می گیرند.
  • ذخیره انرژی
  • حافظه های دیجیتال
  • تهویه مطبوع
  • نیروی پالس
  • آغازگر موتور
  • سنسور
  • پردازش سیگنال
حتما مطالعه کنید
دیود لیزر

ظرفیت خازن صنعتی

ظرفیت خازن صنعتی مقیاسی برای سنجش قابلیت حفظ انرژی الکتریکی می باشد. گنجایش بسیار بدین مفهوم است که خازن توانایی حفظ انرژی الکتریکی بیشتری را دارد. واحد سنجش ظرفیت خازن صنعتی فاراد می باشد. 1 فاراد معمولا واحد سنجش بزرگی است و تعیین کننده گنجایش بسیار است. بایستی بیان کرد که گنجایش خازن ها یک مقدار فیزیکی است که تابع ساختار خازن  است و به هیچ عنوان به مدار و اختلاف پتانسیل وابسته نیست. به کارگیری واحد های کم تر هم در خازن ها  رایج است. من جمله  واحد های کوچک تر فاراد  می توان به میکروفاراد، نانو فاراد و پیکو فاراد اشاره نمود.

 

ظرفیت خازن صنعتی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
Call Now Button