مقالات مفید

ویژگی ها و کابردهای PCB

ویژگی ها و کابردهای PCB

قبل از اینکه در مورد ویژگی ها و کاربرد بردهای مدار چاپی مطالبی ارائه شود.ابتدا توضیح مختصری در مورد بردهای مدار چاپی به عنوان مقدمه داشته باشیم.

بردهای مدار چاپی (PCB) را می توان به عنوان تخته های غیر رسانای ناهموار ساخته شده بر روی ساختار مبتنی بر لایه تعریف کرد.

PCB ها عمدتاً برای ایجاد اتصال الكتریكی و پشتیبانی مكانیكی به اجزای الكتریكی مدار استفاده می شوند. آنها در دستگاه های الکترونیکی شایع هستند و به راحتی می توان آنها را به عنوان صفحه سبز رنگ در بسیاری از موارد تشخیص داد.

 

 

بر اساس مشخصات و الزامات طراحی ، بسیاری از اجزای فعال (به عنوان مثال ، تقویت کننده های عملیاتی و باتری ها) و منفعل (مانند سلف ها ، مقاومت ها و خازن ها) بر روی PCB ها نصب می شوند تا با فاکتور شکل طراحی نهایی مطابقت داشته باشند.

 

 

  PCB مخفف بردهای مدار چاپی است که بخش مهمی از تجهیزات شرکتهای الکترونیکی امروزی است.

  بردهای مدار چاپی مزایای زیادی را به همراه دارند. بنابراین ،یک انتخاب عالی برای طیف گسترده ای از تولید کنندگان می باشد.

 برخی از ویژگی های اصلی صفحه مدار

اندازه جمع و جور بــردهای مــدار چاپی

یک PCP یا بردهای مدار چاپی ساده می تواند به جای سیم های معمولی با کمک مجاری مسی میزبان تعداد زیادی از اجزای کوچک باشند بدون نگرانی در مورد اندازه برد مدار.

 

اساساً ، یک برد مدار ساده بستری را برای سازماندهی موثر قطعات الکترونیکی فراهم می کند.

این ویژگی به ایجاد مدارهای الکترونیکی پیچیده و بدون اتلاف فضای زیاد کمک می کند. این یکی از ویژگی های عالی  بردهای مدار چاپی است.

سهولت تشخیص و ترمیم

PCP به شما این امکان را می دهد در مدت زمان کوتاهی تشخیص و عیب یابی کنید.

از طرف دیگر ، PCP به شما امکان می دهد نصب ها را راحت تر انجام دهید. غالبا ، در طی مراحل تشخیص ، مسیرهای سیگنال به راحتی قابل شناسایی است.

در وقت صرفه جویی کنید

در مورد یکپارچه سازی اجزا ، پانل های معمولی به زمان زیادی نیاز دارند. از سوی دیگر ، اگر بخواهید مدار را در مدت زمان کوتاهی مونتاژ کنید ، PCP زمان کمتری می برد.

مدارهای تولید انبوه با PCB ارزان تر و سریعتر از سایر روش های سیم کشی است ، زیرا اجزای سازنده در یک عملیات سوار و سیم کشی می شوند.

تعداد زیادی PCB به طور همزمان ساخته می شوند و طرح باید فقط یک بار انجام شود. PCB ها همچنین می توانند به صورت دستی و در مقادیر کم ساخته شوند و دارای مزایای کمتری هستند.

 

حرکت کمتر

در PCB بدون در نظر گرفتن اینکه چقدر صفحه را حرکت می دهید ، اجزا ءحرکت نمی کنند. این باعث می شود مدار برای استفاده منظم بسیار ایمن تر باشد.

 

صدای الکترونیکی کمتری دارد

در صورت توجه کافی به تهیه قطعات ، PCP می تواندباعث از بین بردن نویز الکترونیکی باشد.

با این حال ، اگر تنظیمات را به درستی انجام ندهید ، سر و صدا باعث کاهش کارایی برد مدار می شود.

در PCP ، اجزا یا قطعات الکترونیکی طوری تنظیم می شوند که فضای کمتری بین اجزا وجود داشته باشد.

این همان چیزی است که به طور قابل توجهی نویز الکترونیکی را کاهش می دهد.

علاوه بر این تولید آن پس از طراحی می تواند خودکار باشد.و بسیاری از استانداردهای طراحی ، مونتاژ و کنترل کیفیت آنها توسط استانداردهای منتشر شده توسط سازمان مدار چاپی بین المللی (IPC) تنظیم می شود.

 

کاربرد PCB در صنایع مختلف

نگاهی گذرا به صنایعی که معمولاً از بردهای مدار چاپی یا PCB استفاده می کنند .

هنگامی که  در مورد بردهای مدار چاپی  صحبت می شود. اکثر مردم بلافاصله به کامپیوتر فکر می کنند ، اما صنایع زیادی وجود دارند که از PCB استفاده می کنند. از PCB درصنایع بی شماری از جمله حوزه پزشکی ، خودرو ، نظامی و… استفاده میشود.

 

PCB های پزشکی

یکی از حامیان اصلی برنامه های مدار چاپی صنعت پزشکی است. دستگاه های پزشکی پیچیده ای برای تشخیص بیماری ها ، ارائه درمان و انجام تحقیقات مورد نیاز است.

برخی از موارد استفاده از PCB در صنعت پزشکی شامل دستگاه های قابل کاشت ، تجهیزات آزمایشگاهی و تجهیزات تصویربرداری است.

PCB های پزشکی معمولاً PCB های متصل به یکدیگر با چگالی بالا (PCI های HDI) هستند بنابراین می توانند در دستگاه های کوچکی مانند ایمپلنت یا مانیتور جای بگیرند. PCB های فلکس نیز به دلیل محدودیت های اندازه و شکل دستگاه های پزشکی رایج هستند.

 

رایانه های شخصی

یکی از رایج ترین موارد استفاده از PCB در ساخت رایانه است. PCB در رایانه های رومیزی ، لپ تاپ و…  استفاده می شود. در رایانه ها اغلب از PCB های سفت و سخت در مناطقی که برای عملکرد دستگاه ها حیاتی هستند مانند مادربرد استفاده می شود.

 

PCB های اتومبیل

اتومبیل های مدرن همه مجهز به رایانه های پردازنده هستند که کلیه سیستم های آنها را کنترل می کنند ، از کنترل دما گرفته تا ویژگی های ایمنی و سرگرمی.

به دلیل عنصر ایمنی که در برنامه های PCB برای صنعت خودرو نقش دارد ، PCB های خودرو باید بسیار قابل اعتماد باشند. PCB هایی که در صنایع خودروسازی استفاده می شود. اغلب PCB های فلکس هستند. اینها با وزن کمتر و کوچکتر و در برابر لرزش مقاومت بیشتری دارند.

 

PCB های نظامی و دفاعی

الزامات ایمنی و قابلیت اطمینان PCB های خودرو هنگامی که صحبت از کاربردهای دفاع نظامی می شود ، بیشتر می شود. صنایع دفاعی و نظامی ممکن است از PCB برای وسایل نقلیه ، رایانه های شبکه ای و برنامه های دفاعی استفاده کنند.

همه اینها برای محافظت از پرسنل و امنیت ملی به بالاترین سطح امنیت و اطمینان نیاز دارند.

PCB های مخابراتی


کاربرد بردهای مدار چاپی در صنعت ارتباطات نیز رایج است ، آنها در نمایشگرهای LED ، تقویت کننده های فرکانس بالا و دستگاه های فیلتر استفاده می شوند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه با کارشناسان ما در ارتباط باشید .

 

 

حتما مطالعه کنید
خازن صنعتی چیست؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Call Now Button