مقالات مفید

انواع کاربرد خازن در موبایل

انواع کاربرد خازن در موبایل

در این مقاله سعی داریم موضوع مربوط به انواع کاربرد خازن در موبایل را بصورت کاملی تشریح کنیم. برد موبایل یکی از عمده ترین قسمت های  ایجاد کننده موبایل بوده و همواره قطعات کوچک الکترونیکی بسیاری روی برد راه اندازی و نصب می شود که هریک از آنها بصورت جداگانه ای وظیفه معینی را انجام می دهند. اشخاصی که در پی تعلیم تعمیرات موبایل می باشند لازم است که تک تک قطعه های روی برد را به خوبی بشناسند و شیوه تست و عوض نمودن آن ها را نیز یاد بگیرند تا بتوان به آسانی عیب گوشی را پیدا نموده و آن را تعمیر کنند.

خازن در اصطلاح capacitor است که ابتدای واژه با حرف c نشان داده می شود  همواره قطعه ای است که برای ذخیره انرژی الکتریکی به وسیله گستره الکترواستاتیکی ، در محور به کاربرده می شود و با ملاحظه بر اینکه الکترواستاتیک در خازن ذخیره می شود می توان از آن برای تولید محور الکتریکی یکپارچه و با دوام استفاده نمود. خازن از دو ورقه موازی از جنس روی، آلومینیوم یا نقره است که در میان صفحات هوا موجود است.‌ خازن ها به سان فیلتر کاربرد دارند چرا که سیگنال های  پی در پی یا AC را به آسانی رد می کنند اما از عبور سیگنال های مستقیم یا DC جلوگیری می کند. خازن ها انرژی الکتریکی را حفظ می کنند و با نیرو ها، در پیرامون های تایمینگ استفاده می شوند.‌همچنین از این قطعه برای هموار کردن قشر تحولات ولتاژ مستقیم استفاده می شود.

حتما مطالعه کنید
کاربرد PCB در صنعت خودرو

 

انواع کاربرد خازن در موبایل

متنوع ترین کاربرد خازن در موبایل

کاربرد خازن در موبایل همانند ذخیره کننده های ولتاژ است. این قطعه در اقسام متنوعی تولید و ارائه می شوند و باتوجه به استعمال  آن در مدار مدنظر معمولا کاربرد متمایزی دارند، یکی از کاربرد های خازن در موبایل مربوط به فلش دوربین است که احتیاج به ولتاژ بسیاری دارد و این ولتاژ را معمولا خازن برای ما تمهید می سازد‌. کاربرد های خازن در موبایل معمولا متنوع می باشد که یکی از آنها این است که نویز ها و فرکانس های مخل و مزاحم را در سر راه تغذیه از بین می برد و پس از آن در محور آنتن همانند تقویت کننده و نویز گیر به کار برده می شود. شیوه شناسایی خازن در خط سیر تغذیه بدین صورت است که بایستی یکی از پایه ها و ماخذ آن را به زمین وصل کرد.

معرفی انواع خازن در موبایل

خازن در موبایل دارای انواع مختلفی است که همواره از نوع خازن سرامیکی و تانتالیومی می باشند.

  • یکی از انواع خازن در موبایل خازن سرامیکی است. این گونه خازن ها قطبی نمی باشند بدین معنی که فاقد قطب منفی یا مثبت می باشند. همواره به رنگ های کرم، قهوه ای و طوسی در مراکز موبایل به کار برده می شوند. دی الکتریک موجود در این خازن از نوع سرامیک است، ضعف این نوع خازن حساسیت آنها به درجه حرارت است و اگرچه درجه حرارت بالا رود گنجایش این قطعه نیز تغییر می کند که این مسئله سبب تغییر در کارایی موبایل می شود در مجموع این قطعات زود زود دستخوش آسیب و خرابی می شوند. از عمده ترین کاربرد خازن در موبایل می توان به نویزگیر بودن آن اشاره نمود.
  • از دیگر انواع خازن در موبایل خازن تانتالیومی است . این گونه خازن ها قطبی می باشند بدین مفهوم که دارای قطب مثبت و منفی می باشد. اغلب به رنگ زرد با یک رشته قهوه ای رنگ که نمایانگر قطب مثبت است می باشند، گونه دیگری از این قطعات به رنگ قرمز یا نارنجی می باشد که اساس مثبت آن توسط یک برجستگی معلوم شده ، سایر طرح های خازن تانتالیومی معمولا به رنگ سفید- مشکی می باشند که قسمت سفید رنگ پایه مثبت را معلوم می کند.
حتما مطالعه کنید
افزار پردازش حامی، طراحی ، تولید و مونتاژ برد های مدار چاپی

 

معرفی انواع خازن در موبایل

نحوه تست خرابی  خازن در موبایل

تست خازن در موبایل در مجموع بدین صورت می باشد که قطعه مدنظر را از مدار بیرون آورده و مقدار مولتی متر را براساس رقم نگاشته شده بر روی خازن در بخش حالت تست خازن ساماندهی نموده پس از آن رقم رویت شده را با رقم خازن مقایسه نموده ، چنانچه خازن رقم صفر یا رقمی پایین تر از رقم اصلی را نشان داد یعنی خازن دستخوش خرابی و آسیب شده است. ولی در مدار موبایل شناسایی عیب خازن کاری راحت و آسان نیست ولی می توان به وسیله مولتی متر و ساماندهی آن بر روی رنج اصلی تا مقداری از صحت و سالم بودن ان اطمینان حاصل نمود.

 

نحوه تست خرابی  خازن در موبایل

 

شیوه تست خازن در موبایل در وضعیت تست بوق بدین گونه است که دو سر اهمتر را بر روی دو طرف خازن نهاده و با استماع صدای یک بوق به سالم بودن آن پی خواهید برد. و یا اینکه  روی وضعیت اهم متر بایستی رقمی را به نمایش بگذارد و بعد از مدت رمانی رقم صفر شود. دقت داشته باشید که خازن بایستی در  محور اتصال محدود باشد و یا  معمولا از استقامت مطلوبی باشد با دارا بودن این دو عامل خازن بایستی حتما عوض شود و یا اینکه از محور آن حذف شود.

مسئله حائز اهمیت دیگر در خصوص تست خازن در موبایل این است که خازن می تواند ic معیوب را برای ما مشخص نماید. زمانی که یک ic دستخوش سوختگی می شود و عیب آن به شیوه ای است که سبب جریان کشی گوشی می شود در این صورت همواره خازن های پیرامون آن ic همه یا بخشی از آن ها، پایه های آنها به زمین راه می می دهد یا به عبارتی سیم می شوند. با ایجاد چنین وضعیتی بایستی این مسئله را مدنظر قرار داد که خرابی و آسیب تمامی خازن ها به یکباره معمولا امری نشدنی است و در این صورت بایستی ic که خازن های پیرامون آن سیم شده اند نخست ic را بر روی برد کنار گذاشته پس از آن خازن ها را امتحان کنید. خرابی و نقص خازن می تواند سبب خاموشی گوشی موبایل شود چرا که یک ماخذ خازن به زمین متصل شده است که در این حالت ورودی نه مثبت نه منفی می شود و این امر از روشن شدن گوشی جلوگیری می کند.

حتما مطالعه کنید
چگونه قطــعات الکـترونیکی اورجینال را از قطعـات الکترونیـکی تقلبی تشخیص دهیم؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Call Now Button