مقالات مفید

فناوری SMT چیست

فناوری SMT / Surface Mount چیست؟

فناوری نصب سطح (SMT) امکان ایجاد مدارهای الکترونیکی سفارشی را با نصب قطعات جداگانه روی صفحه مدار چاپی فراهم می کند.

قبل از SMT ، اجزای الکترونیکی منفرد مجبور بودند که از طریق صفحه مدار عبور کنند تا عملکرد آنها به درستی انجام شود.

 

از طرف دیگر ، SMT اجازه می دهد تا اجزای منفرد مستقیماً به یک صفحه مدار چاپی لحیم شوند. هر قطعه ای که با این فناوری بتواند روی PCB نصب شود ، به عنوان دستگاهی نصب می شود که روی سطح نصب شده باشد.

 

پیشرفت تکنیک های SMT اجازه داده تا تخته های مدار بسته بندی شده با سرعت بالا و در مقادیر عظیم ایجاد شوند.

 

فناوری SMT چیست

شناخته شده ترین اجزای SMT کدامند؟

اجزای SMT به گونه ای طراحی شده اند که به داخل یک تخته لحیم می شوند. و هیچ نوع سوراخ از سوراخ روی صفحه عبور نمی کند.

رایج ترین اجزا را می توان در سه دسته اصلی پسیو ، ترانزیستور یا مقاومت ، دیودها و در آخر ، مدارهای مجتمع قرار داد.

 

اجزای منفعل

اجزای غیرفعال عمدتا مقاومتها یا خازنهای بزرگتری هستند. تعیین روی هر قطعه به اندازه گیری آنها در صدها اینچ اشاره دارد. اتصال به PCB با افزودن مناطق فلزی در جایی از SMD ، که لحیم کاری را امکان پذیر می کنند ، تسهیل می شود. این اجزا برای تنظیم نیروی الکتریکی کار می کنند که همیشه از آنها عبور می کند و آنها را به اجزای “منفعل” تبدیل می کند.

 

حتما مطالعه کنید
کاربرد PCB در صنعت خودرو

ترانزیستور و مقاومت

 اغلب این SMD ها بسیار کوچک هستند. این SMD ها دستگاه های الکترونیکی نیمه هادی هستند که به منظور تنظیم توان الکتریکی و سیگنال های الکترونیکی استفاده میشود.

 

دیودها

منظور از دیودهای مورد استفاده در SMD این است که جریان الکتریکی فقط در یک مدار PCB جریان داشته باشد. یک نیمه هادی از نوع P و N به یکدیگر متصل می شوند و یک SMD ایجاد می کنند که تقریباً مانند یک نیمه هادی ذاتی عمل می کند.


مدارهای مجتمع

مدارهای مجتمع SMD های پیچیده ای هستند که می توانند بیش از 200 پایه منفرد داشته باشند که نیاز به جاگذاری دارند.

کار با این SMD ها بسیار حساس است زیرا پین های کوچک آنها که گاهی اوقات با 10-30 هزار اینچ از هم جدا می شوند می توانند به راحتی از شکل خارج شوند. اغلب ، این مدارهای مجتمع به شکل تراشه های منطقی و سایر اجزای پیشرفته تر در می آیند.

 

کاربردهای مختلف SMT

از SMT تقریباً به طور انحصاری برای تولید تابلوهای مدار خاص استفاده می شود. سهولت استفاده از فناوری SMT آن را برای صنایعی که می خواهند یک خط تولید کاملاً خودکار برای نیازهای الکترونیکی خود داشته باشند ، جذاب می کند.

صفحه های مدار پیشرفته را می توان از قبل طراحی کرد و سپس از طریق استفاده مناسب از SMT به طور دقیق تکثیر کرد.

 

برنامه های SMT

تقریباً امروزه تمام تجهیزات مورد استفاده در برخی از مدارهای خود از فناوری نصب شده روی سطح استفاده می کنند. با استفاده از SMT ، یک تولید کننده می تواند یک دستگاه الکترونیکی نسبتاً کوچک بسازد که قادر به انجام کارهای بسیار پیچیده باشد.

 

حتما مطالعه کنید
بردهای مدار چاپی و کاربرد آنها در صنایع الکترونیکی رایانه ای

شناخته شده ترین اجزای

مزایای اصلی فناوری

در مقایسه با روشهای قدیمی برای ایجاد بردهای مدار چاپی ، استفاده از SMT امکان ایجاد تخته های بسیار پیچیده را فراهم می کند که حاوی مقدار زیادی قطعات بسیار ریز و بسیار تخصصی هستند. نه تنها این ، اجزای سازنده را می توان در دو طرف صفحه مدار قرار داد و باعث افزایش بیشتر سود در هر اینچ مربع شد.

SMT با داشتن تجهیزاتی از قبیل: سیستم های کاملاً خودکار انتخاب و مکان یابی ، اجاق گازهای قابل جبران با حجم بالا ، نوار نقاله و دستگاه های چاپگر استنسیل ، برای تولید انبوه این PCB های ظریف و پیچیده بسیار عالی است که در تمام شیوه های دستگاه های الکترونیکی استفاده می شود.

 

معایب اصلی فناوری Surface Mount

از آنجا که SMT امکان استفاده از اجزای کوچک و PCB های بسیار پر بسته را فراهم می کند ، خطر نقص ذاتی فرآیند وجود دارد.

SMT همچنین با بعضی از قطعات مانند فیوزها و اجزای بزرگ فیزیکی خیلی سازگار نیستند. همچنین ، اجزایی که احتمالاً تحت فشارهای جسمی زیادی قرار دارند ، کاندید مناسبی برای تولید با SMT نیستند.

 

تفاوت SMT و SMD چیست؟

اگرچه ممکن است شبیه به هم باشند ، اما SMT و SMD به جای هم قابل استفاده نیستند. SMT به مفهوم داشتن توانایی قرار دادن اجزای منفرد روی برد مدار چاپی اشاره دارد. از طرف دیگر SMD به خود اجزا the اشاره دارد. 

SMT فرآیندی است که در آن این صفحات ساخته می شوند ، در حالی که SMD ها اجزای منفرد موجود در هر صفحه هستند.

 

حتما مطالعه کنید
مهندسی معکوس بردهای مدار چاپی

قطعات الکترونیکی SMD

دلیل گسترده بودن SMT این است که اجزای جداگانه عملکرد الکتریکی بسیار خوبی را ارائه می دهند. از آنجا که آنها بسیار کوچک هستند ، تعداد زیادی از اجزای سازنده را می توان روی هر صفحه مدار جداگانه قرار داد.

 

قطعات الکترونیکی SMD

 

SMD های مناسب باید بتوانند دمای لحیم کاری را تحمل کنند و همچنین بتوانند با دقت و با حداقل حاشیه خطا با استفاده از دستگاه انتخاب و قرارگیری با سرعت بالا قرار گیرند.

جای تعجب نیست که طیف گسترده ای از SMD های مختلف موجود می باشد. و متناسب با هر هدفی است که یک شرکت تولید کننده الکترونیک بخواهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Call Now Button