مقالات مفید

مهندسی معکوس بردهای مدار چاپی

مهندسی معکوس بردهای مدار چاپی

مهندسی معکوس شامل تجزیه و تحلیل و جداسازی محصولات برای مشاهده نحوه عملکرد آنها است. این می تواند در شرایط مختلف، از جمله ایجاد محصولات مشابه یا بهبود کیفیت محصول موجود، مفید باشد. مهندسی معکوس همچنین می تواند برای تعیین نقض ثبت اختراع یا در مواردی که اسناد و خدمات محصول از بین رفته یا در دسترس نیست، استفاده شود. در حقیقت، مهندسی معکوس سالهاست که در زمینه های مختلف از جمله الکترونیک، طراحی مکانیک، مهندسی نرم افزار، سرگرمی، خودرو، میکروچیپ، مواد شیمیایی و محصولات مصرفی مورد استفاده قرار می گیرد. حتی تابلوهای مدار چاپی را می توان تجزیه و تحلیل کرد تا ببینیم چگونه اجزاء به هم متصل هستند. در این راستا به منظور آشنایی بیشتر با این سیستم، می خواهیم بدانیم کاربرد و مزایای استفاده از مهندسی معکوس بردهای مدار چاپی چگونه است و شامل چه مواردی می باشد؟

مهندسی معکوس بردهای مدار چاپی

اهمیت استفاده از مهندسی معکوس بردهای مدار چاپی

یکی از پروژه های احتمالی در مهندسی معکوس بردهای مدار چاپی، ایجاد مجدد یک برد در مدار فناوری قدیمی است که فایل های طراحی الکترونیکی برای آن وجود ندارد و مستنداتی که وجود دارد، ناقص است. یک برد مدار مانند، احتمالاً دارای اجزای زیادی از بسته های مدار مجتمع است که بسته به عملکرد خود، نقش موثری ایفا می کنند. اولین قدم در این مثال، شناسایی هر مولفه ای است که از نظر بصری قابل شناسایی باشد (علامت گذاری اجزاء)، قابل اندازه گیری یا قابلیت خوانده شدن از طریق اسناد موجود را داشته باشد. هر اجزایی که با اسناد تعیین می شوند با اندازه گیری تأیید می شوند تا از مطابقت آنها اطمینان حاصل شود، زیرا ممکن است اسناد به روز شده باشند. (در صورت عدم وجود مستندات، بسیاری از اجزاء را می توان از روی برد اندازه گیری کرد). گام بعدی تعیین نحوه اتصال همه این اجزا به یکدیگر است. این ممکن است با خواندن اسناد موجود (و تأیید)، با استفاده از ابزار مخصوص برای تعیین اتصال به دست آید. در این مرحله، احتمالاً چند قطعه باقی می ماند که ناشناخته هستند، اما معمولاً می توانند بر اساس سایر اجزا تعیین شوند. این معمولاً سخت ترین مرحله است.

حتما مطالعه کنید
ترانزیستور

 

هنگامی که همه اینها کامل شد، می توان یک طرح کلی از مهندسی معکوس بردهای مدار چاپی ایجاد کرد. در این مرحله، اجزای این سیستم تا آنجا که ممکن است به اجزای دیگری تبدیل می شوند، مدارهای مجتمع یا آی سی در صورت امکان به بسته های کارآمدتر تبدیل می شوند و یک گزارش بهتری تهیه می شود تا مشخص شود آیا اجزای دیگر مدار باید تغییر کنند یا خیر. پس از اتمام طرح کلی، می توانید طرح جدید را ایجاد کرده و فایل های تولید آماده شوند. برخی از محصولات همچنین ممکن است به نرم افزاری نیاز داشته باشند که باید مهندسی معکوس شود. هرگونه کد منبع یا اسناد موجود حتی در صورت انتقال به پلتفرم جدید به این امر کمک می کند. اگر اطلاعاتی در دسترس نباشد، ممکن است فایل ها از محصول قدیمی استخراج شوند، اما هیچ تغییری ایجاد نمی شود. در صورت نیاز به تغییرات جدید، طراحی نرم افزار جدید مورد نیاز است. پس از اتمام طراحی، ساخت یک مجموعه با مدار جدید و آزمایش آن برای اطمینان از عملکرد درست آن امری مهم است.

 

اهمیت استفاده از مهندسی معکوس بردهای مدار چاپی

نکات قابل توجه در بررسی مهندسی معکوس بردهای مدار چاپی

  • تولید قطعات الکترونیکی

مهندسی معکوس بردهای مدار چاپی فرایندی است که در آن محصول، از نرم افزار جدا شده و تجزیه و تحلیل می شود تا طراحی و کار با جزئیات آن مورد مطالعه قرار گیرد. بر اساس این مطالعه، محصول یا نرم افزار جدیدی ساخته می شود که ممکن است نسخه ارتقا یافته محصول دیگری باشد. ممکن است در این فرآیند، عاملی تکراری وجود داشته باشد. با این حال، محصول جدید هرگز کپی محصول اصلی نیست. این روندی است که معمولاً در صنایع تولید، الکترونیک و فناوری اطلاعات دنبال می شود. چنین تجزیه و تحلیلی برای ارتقاء و غلبه بر معایب محصول اصلی ضروری است.

حتما مطالعه کنید
آشنایی کامل با تست الکتریکال برد مدار چاپی

 

  • مهندسی معکوس

هنگام ساخت یک محصول یا نرم افزار، مراحل خاصی را دنبال می کنید. به عنوان مثال، هنگام ایجاد یک برنامه نرم افزاری، مراحل شامل ایده یا مفهوم، طراحی، تجزیه و تحلیل، کدگذاری، آزمایش، اجرا و نگهداری است. در مهندسی معکوس بردهای مدار چاپی، این مراحل باید معکوس شوند تا بتوان کد را آزمایش کرد، تجزیه و تحلیل را مشاهده کرد و برای بهبود آن اشکالات را برطرف کرد. همین امر در تولید لوازم الکترونیکی نیز کاربرد دارد. مهندسی معکوس برعکس مهندسی پیشرو است که مسیر معمول را از شکل گیری ایده، به طرح های مبتنی بر منطق و سپس پیاده سازی در سطح فیزیکی می پیماید.

 

کاربرد مهندسی معکوس بردهای مدار چاپی

در الکترونیک، بازآفرینی طرح های برد مدار یکی از الزامات اصلی است و مهندسی معکوس بردهای مدار چاپی به دستیابی به آن کمک می کند. اگر این برد مدار نسبتاً جدید باشد، احتمالاً دارای طراحی پیچیده ای با فناوری بالا و بسیاری از اجزای مینیاتوری روی آن است. در این مورد، مهندسی معکوس برای بررسی طراحی پیچیده، اجزا و جزئیات آنها مورد نیاز است. در اینجا چند مرحله برای انجام این فرآیند آورده شده است:

 

بررسی اجزاء ممکن است به صورت تصویری یا در صورت لزوم با حذف اجزاء و بررسی مدارک موجود انجام شود.

گاهی اوقات از اشعه ایکس برای بررسی اتصال این اجزا استفاده می شود.

ممکن است برخی از اجزای منسوخ یا ناشناخته شناسایی شده باشند.

پس از تعیین طراحی و عملکرد آنها، طرح جدیدی طراحی می شود.

بر اساس طراحی، برد مدار جدید طراحی شده است.

حتما مطالعه کنید
بردهای مدار چاپی و کاربرد آنها در صنایع الکترونیکی رایانه ای

مدار جدید برای بررسی عملکرد آن ساخته، مونتاژ و آزمایش می شود.

بر این اساس اسناد به روز می شود.

 

 کاربرد مهندسی معکوس بردهای مدار چاپی

نتیجه گیری:

مهندسی معکوس بردهای مدار چاپی در بسیاری از بخش ها مزایای زیادی دارد. در الکترونیک، این فرایند به طور گسترده ای در طرح بندی PCB که نوعی مدار چاپی است، استفاده می شود. در حقیقت، مهندسی معکوس طراحی مجدد PCB را بر اساس طرح اولیه آن تسهیل می کند. این امر به ویژه در مورد سیستم های قدیمی مفید است. هنگام ارتقاء، می توانید از اجزای بررسی شده موجود استفاده کنید و در نتیجه در زمان و هزینه خود صرفه جویی کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
Call Now Button