مقالات مفید

سیلک اسکرین چیست؟

سیلک اسکرین چیست؟

سیلک اسکرین یک روش چاپی است که امکان تولید تصویر بر روی انواع مختلف مواد را بدون از دست دادن کیفیت، با وجود چاپ مکرر ممکن می سازد. این تکنیک با انتقال جوهر از طریق مش که در یک قاب کشیده شده است انجام می شود. در مناطقی که نباید چاپ شود، یک لاک عبور جوهر را مسدود می کند. در بقیه نقاشی، فشار بر روی شبکه کشیده شده اعمال می شود تا سطح مورد نظر چاپ شود.

سیلک اسکرین

تاریخچه چاپ سیلک اسکرین

گفته می شود چاپ سیلک اسکرین حدود 3000 سال قبل از میلاد مسیح متولد شد و آن را به یکی از قدیمی ترین تکنیک های چاپ در جهان تبدیل کرد. مکانی که این نوع چاپ در آن ظاهر شد در جزایر فیتی بود که بعداً در چین گسترش یافت. بنابراین ما در مورد یک روش چاپ باستانی صحبت می کنیم که در چین باستان توسعه یافته است. چاپ سیلک اسکرین روی کاغذ تا قرن 20 در ایالات متحده انجام نشد. آنها پیشگامان اجرای این تکنیک روی بستر کاغذ بودند. بعدها در طول این سال ها، چاپ سیلک اسکرین برای مصارف هنری انجام شد. این تکنیک توسط گای مککوی در اوایل دهه 1930 آغاز شد.

 

امروزه می توان از چاپ سیلک اسکرین تقریباً برای هر سطحی از پارچه و کاغذ گرفته تا سرامیک و فلز استفاده کرد. چاپ سیلک اسکرین به شما امکان می دهد تا آثار هنری را تکثیر کنید، علائم ایجاد کنید، لباس چاپ کنید، تابلوهای تبلیغاتی تولید کنید، عکس ها را برچسب بزنید و پنجره ها را تزئین کنید. به این ترتیب ما می توانیم در زندگی روزمره تیشرت ها، بیلبوردها، تصاویر، آگهی های تابلو، بطری ها و برچسب هایی را که با استفاده از تکنیک های چاپ سیلک اسکرین تزئین شده اند، بیابیم.

حتما مطالعه کنید
انواع پوشش نهایی برد مدار چاپی چیست؟

 

مراحل انجام چاپ سیلک اسکرین در خانه

چاپ سیلک اسکرین نیز می تواند در خانه، بدون نیاز به مواد بسیار خاص یا بودجه زیاد انجام شود. برعکس می توان یک روش بسیار ارزان برای ساخت انواع تزئینات و یا حتی تجدید لباس ها بود. در ادامه خواهیم دید که چگونه می توان طرحی را روی لباس خود چاپ کرد، در صورتی که ما پول نداریم کار را به یک متخصص بسپاریم یا اگر مشتاق صنایع دستی هستیم، به آن روح تازه ای ببخشیم.

 

۱- اول باید مواد لازم برای چاپ سیلک اسکرین را تهیه کنید که شامل:

– پوشاکی که می خواهیم تغییر دهیم

– اتوی لباس

– مداد رنگی های مختلف ( مداد شمعی)

– حداقل دو برگ کاغذ (ترجیحا گیاهی)

– رنده غذا یا تراش مداد

– قیچی یا چاقوی کاربردی

– مقوا یا تخته چوبی

– یک ظرف متوسط ​​(مانند یک فنجان یا لیوان)

 

۲- با جمع آوری مواد، مهمترین تصمیم در این قسمت، انتخاب طرحی که می خواهیم روی لباس چاپ کنیم. این گزینه منجر به تصمیمات دیگری مانند اندازه، مکان و رنگ می شود. برای اینکار باید طرح را روی یک ورق بکشیم (یا چاپ کنید) و سپس آن را برش دهیم. بعد لباس را روی میز (یا تخته اتو) قرار می دهیم و آن را پهن می کنیم تا سطحی که می خواهیم روی آن چاپ کنیم بسیار صاف شود. برای جلوگیری از اشتباهات، توصیه می شود انتهای آنها را با گیره لباس نگه دارید. توجه کنید که تخته چوبی یا مقوایی را در زیر لایه پارچه ای که تزئین می کنیم قرار دهید، تا از تأثیر چاپ روی طرف مقابل لباس جلوگیری شود.

حتما مطالعه کنید
مهندسی معکوس بردهای مدار چاپی

 

۳- هیجان انگیز ترین قسمت شروع می شود، زیرا ما باید برش را روی لباس قرار دهیم و مداد رنگی را رنده کنیم تا تراشه روی قسمت هایی که می خواهیم مهر بزنیم بیفتد (هرچه تراشه ظریف تر باشد، نتایج بهتری به دست می آوریم). در نهایت ما تمام بقایای موم را با یک ورق می پوشانیم و شروع به لمس روشن با آهن داغ می کنیم، تا زمانی که متوجه شویم رنگ ها از طریق کاغذ عبور می کنند و طرح به وضوح مورد توجه قرار می گیرد. در این لحظه باید اجازه دهیم برای چند دقیقه استراحت کند. سپس برش را بردارید و از طرح خود لذت ببرید.

مراحل انجام چاپ سیلک اسکرین

مزایا و معایب چاپ سیلک اسکرین

۱- نتایج در رنگ های بسیار شدید

چاپ سیلک اسکرین از جوهر یا رنگ مستقیم استفاده می کند که فقط از طریق مش فیلتر می شود. هیچ گونه اختلاطی برای دستیابی به رنگ های دلخواه انجام نمی شود، بنابراین رنگ جوهرها معمولاً بسیار زنده است. علاوه بر این مقدار جوهر منتقل شده به سطح برای چاپ معمولاً بیشتر از سایر سیستم های چاپ مانند چاپ افست یا چاپ دیجیتال است.

 

۲- این نوع چاپ بسیار ساده است

ما فقط باید مش، رنگ، برس و سطح صافی را که قبلاً تصفیه کرده ایم داشته باشیم، که می توانیم روی آن کار کنیم. این کار را می توان به صورت دستی یا ماشین انجام داد.

 

۳- محدودیتی برای جوهر نداریم

ما می توانیم از انواع رنگ های مختلف و حتی جوهرهای خاص مانند جوهرهای فلورسنت یا جوهرهای فلزی استفاده کنیم.

حتما مطالعه کنید
برد مدار چاپی موجود دردستگاه های استخراج بیت کوین

 

۴- این یک سیستم چاپ بسیار مقرون به صرفه است.

چاپ سیلک اسکرین برای چاپ های کوچک ایده آل است، که می توانیم هر زمان که قاب مش خود را ساختیم، آن را تکرار کنیم.

 

۵- سرعت تولید خیلی زیاد نیست

تعداد نمایش در ساعت که می توان به دست آورد حتی با پرس های اتوماتیک، با سایر سیستم های چاپ بسیار فاصله دارد.

 

۶- از دقت بسیار بالایی برخوردار نیست

از آنجا که هر رنگ تصویر باید با مش متفاوتی درمان شود، به احتمال زیاد هنگام قرار دادن مش های مختلف روی سطح، همیشه بین دو چاپ یکسان چند میلی متر تفاوت وجود خواهد داشت.

 

۷- روند خشک شدن تا حدودی کند است

از آنجا که چاپ سیلک اسکرین حجم جوهر بیشتری دارد، فرآیند خشک شدن می تواند تا حدودی طولانی تر از سایر سیستم های چاپ باشد.

 

موارد استفاده از سیلک اسکرین

علاوه بر چاپ روی انواع پارچه ها در صنایع نساجی، در چاپ پلاستیک ها مانند پانل یا بشقاب نیز استفاده می شود. در چوب و چوب پنبه، برچسب، همچنین از کریستال ها از جمله آینه های تزئینی استفاده می شود. یکی دیگر از رایج ترین کاربردهای چاپ سیلک اسکرین، علامت گذاری است. به طور مرتب برای پوسترهای بزرگ یا بیلبوردهای مورد استفاده قرار می گیرد که در آن ها دید بالایی به چاپ می دهد. این امر به این دلیل است که مقاومت جوهرها برای این نوع پشتیبانی بسیار معتبر است. به طور کلی این یک نوع چاپ است که به طور گسترده برای انواع اقلام تجاری مورد استفاده قرار می گیرد.

موارد استفاده از سیلک اسکرین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Call Now Button