مقالات مفید

چگونه قطــعات الکـترونیکی اورجینال را از قطعـات الکترونیـکی تقلبی تشخیص دهیم؟

چگونه قطعـات الکترونیـکی اورجینال را از قطـعات الکترونیکـی تقلبی تشخیص دهیم؟

یکی از موارد مهمی که در خرید و فروش قطعات الکترونیکی قابل توجه است، بحث دانش تشخیص اصل و یا فرع بودن کالای خریداری شده می باشد که امری واجب است.

 

اهمیت خرید کالای اورجینال به جای محصولات تقلبی

شاید شما نیز از این رویه فکری که اگر دستگاه تقلبی باشد اما ایمن باشد خوب است پیروی کنید، اما اگر بیشتر به این مورد فکر کنیم متوجه خساراتی که به ما وارد می شود مانند هزینه های بالا و عدم سود در خرید و همچین خسارت جانی می شویم. برای مثال شاید هندزفری ارزان قیمت کارکردی متناسب با نیاز شما داشته باشد اما جنس آن و یا حتی فرکانس های مرتعش شده می توانند به گوش شما آسیب های جدی وارد کرده و باعث پشیمانی مادام العمر شما شوند.

 

قطعات الکترونیک اورجینال

تشخیص اصل یا تقلبی بودن قطعـات الکترونـیکی

اولین مورد و راحت ترین کار برای اطمینان از اصل بود کالا خرید از فروشگاه ها و یا توزیع کنندگان معتبر می باشد؛ اما راه کارهایی برای تشخیص نیز وجود دارد که در ادامه به آن ها می پردازیم:

حتما مطالعه کنید
 قطعه پر فروش الکترونیکی سلف

 

دقت دید در تشخیص این امر بسیار به ما کمک می کند. شما می توانید با استفاده از میکروسکوپ های قوی با قدرت بزرگ نمایی بیش از 30 برابر و همچنین دوربینی با رزولوشن بالا، کار خود را راحت تر کنید.

 

در ابتدا از بیرونی ترین قسمت کالا شروع می کنیم:

الف) برچسب هایی که توسط دستگاه های تقلبی نوشته می شوند، دارای غلط املایی های ریز و درشتی می باشد و همچنین برخی از آن ها با فونت های متفاوتی نوشته شده اند. همچنین در شرکت هایی که کالای اورجینال تولید می کنند توجه به جایگاه نصب برچسب ها خیلی مهم است که در نمونه های تقلبی، شاهد کج و یا حباب دار بودن برچسب می شویم.

 

ب) دومین مورد قابل توجه تاریخ های درج شده بر روی کالاست که تاریخ های غیر ممکن، تاریخی که هنوز وارد آن نشده ایم و یا عدم تطابق تاریخ ها، نشان تقلبی بودن کالا است.

 

ج) اندازه گیری طول، عرض، وزن کالا نیز می تواند به شما کمک کند در صورت مشاهده مورد مشکوک حتما با اطلاعات روی بسته بندی چک کنید، البته این نکته نیز قابل ذکر است که بهتر از اطلاعات مورد نظر را از سایت رسمی چک کنید. همچنین انحراف در بعضی مقاطع و سطوح می تواند نشانی از تقلبی بودن قطعه شما الکترونیکی باشد.

 

انواع قطعات الکترونیکی

قطـعات درونی در بررسی قطعـات الکترونـیکی اورجینال را از قطـعات الکتـرونیکی تقلبی

به دلیل وقت کم افراد تولید کننده کالای تقلبی، اهمیت میزان تمیز و دقیق بودن تراشه ها و یا ایجاد حفره ها پایین می آید که شما از این طریق می توانید اصل یا تقلبی بودن محصول خود را تشخیص دهید.

حتما مطالعه کنید
افزار پردازش حامی، طراحی ، تولید و مونتاژ برد های مدار چاپی

 

البته همانطور که در ابتدای مطلب گفته شد، این نکات نیاز به بررسی با تجهیزات پیشرفته دارند که در دسترس عموم نیست، به همین خاطر شاید شما در نگاه اول متوجه این چنین تفاوت هایی نشوید.

 

برند و یا کشور سازنده قطعـات

در اکثر کالاهای اصلی که فضای خالی داشته باشند، نام برند و یا کشور مورد نظر به صورت کاملا شفاف و خوانا حک می شود، اما در کالای تقلبی همچنین چیزی به وضوح دیده نمی شود که دلیل ان فرایندی به نام  sand blasting است که برای از بین بردن و یا نا واضح نشان دادن مارک ها استفاده می شود که همین کار باعث از بین رفتن عملکرد خوب و یا حتی از کار افتادن ان قطعه می شود.

 

 یکی دیگر از راه های پیشنهادی ما برای تشخیص اصل و یا تقلبی بودن کالا دقت در محلی است که مارک خورده اند، اگر با میکروسکوپ قوی بزرگنمایی شوند و عکس هایی از ان ها گرفته شود، متوجه آثار به جای مانده از مارک و یا برند قبلی خواهید بود.

اهمیت خازن ها در تشخیص اصل بودن قطعـات الکـترونیکی

 خازن ها از مهم ترین قطعات وسایل الکترونیکی به شمار می روند که هنگ کردن دستگاه و یا دیلی داشتن آن می تواند به دلیل مشکلات خازنی باشد. خازن ها نه تنها در ظرفیت های پایین بلکه در ظرفیت های بالا نیز تقلبی می توانند باشند.

 

بررسی خازن های SMD در زیر میکروسکوپ می تواند به شما در تشخیص اورجینال بودن کالا کمک کند به صورتی که خازن های فیک و غیر واقعی دارای خط و خش های فراوان هستند در حالی که خازن های اورجینال سطوحی صاف و سیقلی دارند.

حتما مطالعه کنید
طراحی و تولید برد الکترونیکی

 

تشخیص اصل یا فرع بودن کالا بدون نیاز به تجهیزات

اگر شما هم مانند عموم مردم به میکروسکوپ قوی و یا دوربین های خوب دسترسی ندارید، می توانید با کمک پنبه و استون دستگاه و یا قطعه خود را چک کنید. برای این کار، پنبه آغشته به استون را با دقت بر روی مارک حک شده اعم از: مارک – کشور تولید کننده – امپر و یا ولتاژ آن بکشید اگر رنگ پس داد محصول شما تقلبی است، زیرا تولید کنندگاه تقلبی از جوهرهایی با ماندگاری بالا برای ذکر این چنین ویژگی ها و یا اطلاعات کمک می گیرند.

 

 تفاوت عملکرد قطعـات الکترونیـکی فیک با اورجینال

چک کردن ظاهری قطعات و یا استفاده از استون خطاهایی را نیز دارد، پیشنهاد ما به شما چک کردن عملکرد و مقایسه تفاوت کارکرد قطعات در موضوعاتی مثل مقاومت در برابر گرما، حرارت، ظرفیت خازن و جریان می باشد.

اگر در دما های بالا تغییرات محسوسی در مقاومت دستگاه مشاهده کردید متاسفانه کالای شما تقلبی است.

 

اشعه  X برای تشخیص کالاهای اورجینال

اگر شما از آن دسته افراد دارای تجهیزات هستید، مطمئن ترین راهکار عکس برداری توسط اشعه X از دستگاه و قطعه مورد نظر است. شما با گرفتن تصاویری که در شرکت معتبر ان محصول توسط اشعه X  انجام شده است و مقایسه با تصویر کالایی که در دست دارید از اصل و یا فرع بودن کالای خود اطمینان حاصل کنید.

 

در آخر مهم ترین عامل خرید از فروشگاه های معتبری است که سابقه خوبی را از خود به جای گذاشته اند. شما با خرید محصولات مورد نیازتان از این فروشگاه ها و اطمینان خاطر از اصل بودن کالا دیگر نگرانی برای بررسی آن نخواهید داشت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Call Now Button