مقالات مفید

کاربرد برد های مدار چاپی در لوازم خانگی

کاربرد برد های مدار چاپی در لوازم خانگی

برد های مدار چاپی دربردارنده گروهی از مدار های الکتریکی می باشد که می تواند ۱ طرفه ، ۲ طرفه و یا چند لایه هم باشد به گونه ای که قطعه های الکترونیکی نظیر استقامت، ic, خازن و غیره روی آن مونتاژ شده و برای بکارگیری در ابزارآلات الکترونیکی مورد استفاده قرار گیرد. ماده خام ایجاد کننده این گونه برد ها از مواد اولیه متنوعی نظیر فایبر، راجرز، فلکسی، بل و… تولید شده  و با قطر های 0.2 الی 2/3 میلی متر ارائه می گردند.‌ معیار جهانی ساخت برد های مدار چاپی مطابق معیار های UL, IPC بوده و برای طرح ریزی این نوع بردها معمولا  نرم افزار Protel را به کار می برند.

این بردها در کلیه فراورده های الکترونیکی حتی مقدماتی ترین آنها به کار برده می شوند. دیگر فاکتور های این بردها حاوی سیم بسته بندی و مهیا سازی نقطه به نقطه می باشد. این برد ها به طرح ریزی های اضافی برای چینش مدار نیاز دارد، ولی‌تولید و مونتاژ می تواند به شیوه اتوماتیک باشد. تولید مدار هایی با این نوع برد ها در قیاس با دیگر شیوه های سیم کشی به عنوان بخش های راه اندازی  شده و سیم کشی با یک قسمت واحد،  مقرون به صرفه تر و سریع تر می باشد. افزون بر این اشتباهات سیم کشی کاربر هم برطرف می شوند.

کاربرد برد های مدار چاپی در لوازم خانگی

معرفی انواع بردهای مدار چاپی

برد های مدار چاپی دارای اقسام متنوعی که هر کدام دارای ویژگی های منحصر به فردی می باشند عبارتند از:

  • برد مدار چاپی تک لایه

یکی از مقدماتی ترین PCB ها می باشند و کلیه کلیه سیم کشی های آن روی یک قسمت برد می باشد. این بردها معمولا در مدار های خیلی ساده و با گنجایش سیم کشی محدود به کار برده می شوند و هزینه چاپ آنها نیز بسیار مقرون به صرفه  است.

  • برد مدار چاپی دو لایه

این گونه برد ها متداول ترین نوع مدارات چاپی هستند و سیم کشی ها در دو طرف برد هستند. رابطه میان زیر و روی سطح برد به وسیله منافذ هایی به اسم via به هم متصل می گردند. این بردها در مصارفی که گنجایش سیم کشی ها متوسط است به کاربرده می شود.

  • برد مدار چاپی چند لایه

یکی از انواع برد های مدار چاپی PCB دو لایه می باشد. از این گونه برد ها در مدارات خیلی سخت و با گنجایش سیم کشی خیلی زیاد استفاده می شود و رویه های متنوعی میان قسمت های زیر و روی PCB وجود دارد و به وسیله  via هایی میان رویه های متنوع ارتباط  ایجاد می شود. طرح ریزی این گونه از بردها مخصوصا از نظر موضوع تداخل الکترومغناطیسی  نیازمند تبحر خیلی زیادی است.

  • برد مدار چاپی با پشت آلومینیومی

از این برد ها در استعمال های توان بالا به کار برده می شود و این آلومینیوم یک روش برای نشر اتلاف گرمایش، گرمایشی از برد به پیرامون بیرون است. این گونه PCB ها با پشت آلومینیومی معمولا در برد فرآورده های LED های توان بالا و ماخذ تغذیه کلید زنی به کار برده برده می شود.

  • برد مدار چاپی منعطف

این برد ها یک راهکار مطلوب برای اعمال پیوند های قابل اعتماد میان برد های الکتریکی است. در این PCB های منعطف به جای بکارگیری از یک ورق PCB مستحکم و غیر متمایز و پایدار ، ورق های منعطف به کار برده می شود و خط سیر های مسی بر روی ورق های منعطف واقع می شود.

  • برد مدار چاپی مرکب

از دیگر انواع برد های مدار چاپی می توان برد مدار چاپی مرکب را نام برد. این برد تلفیق یک برد مدار چاپی ثابت و یک برد مدار چاپی منعطف می باشد و قسمت ثابت برای این می باشد که برای مثال در آن سامانه PCB منعطفی که در آن  تعدادی ic وجود دارد و برای اینکه از آنها مراقبت کند بایستی برد های آن با دوام و مستحکم باشند. اگرچه این برد ها می توانند به شکل چند لایه هم باشند.

حتما مطالعه کنید
آشنایی کامل با تست الکتریکال برد مدار چاپی

 

معرفی انواع بردهای مدار چاپی

مراحل متنوع ساخت بردهای مدار چاپی

برای ساخت برد های مدار چاپی بایستی مراحل متنوعی پشت سر گذاشته شود تا در نتیجه فیبر مدار چاپی با خصوصیات مد نظر ایجاد شود. فیبر های منفذ داری هم در بازار موجود می باشند که خیلی از اشخاص  آنها را برای تولید مدار های متنوع به کار می برند. ولی بکارگیری از این فیبر های منفذ دار در زمانی که شمار قطعات استفاده شده بر روی برد بسیار بوده و یا اینکه لزوم به کارگیری از سیم در مدار باشد مطلوب نبوده و در این زمان ها پیشنهاد می شود که فیبر های مدار چاپی به کار گرفته شوند.

به کارگیری از این بردها سرعت تمرکز و توجه کار را افزایش داده و مونتاژ آسان تری داشته و خطاهای انسانی کمتری هم در آنها پیش می آید. در زمان هایی که احتیاج به ساخت مدار ها با تعداد بسیار زیاد دارید مطلوب است بردهای مدار چاپی به کار برد.

کاربرد بارز برد های مدار چاپی در لوازم خانگی

کاربرد برد های مدار چاپی در لوازم خانگی مصرفی وسیع  است. کمابیش هر سیستم نوین با بکارگیری از قطعات الکترونیکی ساخته می شود. تولید برد لوازم برقی هم مطابق نوع سیستمی که قرار است برد در آن استفاده می شود متمایز خواهد بود. عوامل زیر تنها چندین مورد از رایج ترین کاربرد های برد های مدار چاپی در لوازم خانگی است:

  • سیستم های موسیقی
  • سامانه تهویه مطبوع
  • اجاق مایکروویو
  • کنترل از راه دور تلویزیون
  • ابزار روشنایی
  • محفظه های بخار برقی
  • جارو برقی رباتیک
  • ساعت مچی دیجیتال
  • دستگاه های هشدار خانگی
  • پخش کننده های سی دی
  • سینمای خانگی
  • بازی های ویدیویی دستی
  • اسباب بازی های برقی کنترل از راه دور
حتما مطالعه کنید
انواع پوشش نهایی برد مدار چاپی چیست؟

کاربرد بارز برد های مدار چاپی در لوازم خانگی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
Call Now Button