مقالات مفید

طراحی و تولید برد الکترونیکی

از طراحی تا تولید برد الکترونیکی

برد الکترونیکی دارای انواع مختلفی می باشد که هر کدام از آنها دارای کاربرد ها و مشخصه های گوناگونی هستند.

برای به انجام رساندن پروژه های الکترونیکی به طور حتما به این بردها نیاز است و از بخش های دارای اولویت محسوب می شوند.

به طور کلی باید گفت کلیه لوازم برقی و الکترونیکی که در اطراف ما هستند دارای همین برد های الکترونیکی می باشند و از آنها بهره می گیرند.

شرکت های مختلفی به طراحی و تولید برد می پردازند شرکت افزار پردازش حامی یکی از بزرگ ترین طراحان و تامین بردهای مدار چاپی در ایران محسوب می شود.

 

انواع برد الکترونیکی از لحاظ جنس فیبر

تعریف برد الکترونیکی

برد الکترونیکی به مدار های الکتریکی گفته می شود که قطعاتی نظیر مقاومت ها و خازن ها و آی سی ها بر روی آن نصب شده اند که موارد استفاده آن در دستگاه های مختلف برقی و الکترونیکی است.

به طور معمول این برد ها در ابتدا خام هستند و طی فرآیندی کلیه اجزا و قطعات بر روی برد خام بر اساس نقشه ی آن طراحی می شوند.

در علم تکنولوژی این برد های خام را pcb  یا بردهای مدار چاپی می نامند. هر قطعه ی الکترونیکی بر اساس کارکرد هایی که باید داشته باشد تولید می شود.

مونتاژ کردن اجزاء  برد به وسیله ی ترک های مسی انجام می شود که بر روی تنوع برد ها دارای نقش ارزنده ای است.

 

انواع برد الکترونیکی بر اساس لایه

همانطور که گفته شد برد الکترونیکی دارای انواع مختلفی می باشند که در انواع یک لایه، دو لایه و چند لایه تولید می شوند که بر اساس نوع کاربرد آنها در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرند که در ذیل به بررسی آنها خواهیم پرداخت.

حتما مطالعه کنید
مونتاژ SMD قطعات الکترونیکی روی برد مدار چاپی

 

برد تک لایه

اگر بخواهیم انواع برد الکترونیکی رو مورد مقایسه قرار بدیم باید عنوان کرد که نوع تک لایه ی آن به نسبت به بقیه ی مدل ها از هزینه کمتری برخوردار است . و البته طراحی ساده تری هم دارد.

جنسی که این نوع برد از آن تولید می شود مسی می باشد که دارای یک لایه نازک است. در این نوع برد همه ی قطعاتی که مونتاژ می شوند در یک سمت آن قرار می گیرند.

کلیه تولیدات برقی و الکتریکی که از ساختار ساده ای برخوردار هستند از برد تک رو استفاده می کنند. فیبر های خام مورد استفاده در برد تکرو را معمولا از آلومینیوم و فایبر گلاس می سازند.

 

برد دو لایه

برد دو لایه یک دیگر از نمونه های برد است که کاربرد های خاص خود را در حوزه برقی دارد. این برد نیز همانند برد تک رو از جنس مس ساخته شده است که در هر دو روی آن از فیبر پوشیده شده است.

شرکت افزار پردازش حامی طراح و تولید کننده ی این نوع از برد ها و البته سایر برد های مورد نیاز دستگاه های الکترونیکی است. یکی از مزیت های این نوع برد، امکان مونتاژ اجزا الکترونیکی در هر دو سمت برد می باشد.

یکی از کاربردی ترین لایه ها که در بسیاری از وسایل برقی پیشرفته از آن مورد بهره برداری قرار می گیرد برد دو لایه می باشد که به عنوان مزیت بزرگی از آن یاد می شود.

 

البته باید ذکر کرد که در این نوع برد ها می توان به صورت همزمان از هر دو روی آن استفاده کرد و آنها را به هم از طریق سوراخ هایی موجود در آن متصل نمود. متصل کردن دو روی لایه ها به هم باعث می شود فضای بیشتری در اختیار باشد.

حتما مطالعه کنید
کاربرد PCB در صنعت پزشکی

 

تامین بردهای مدار چاپی

برد چند لایه

در این نوع مدل از برد، تعداد لایه هایی که از مس ساخته شده اند از دو لایه بیشتر است. سوراخ هایی که در لایه های مسی وجود دارند ارتباط بین آنها را ممکن می سازد. موارد استفاده از برد های چند لایه به دلیل پیچیدگی های زیاد در وسایل الکترونیکی پیشرفته و مدرن است.

 

انواع برد الکترونیکی از لحاظ جنس فیبر

برد الکترونیکی علاوه بر لایه از نظر جنس نیز دارای تقسیم بندی است که به انواع سخت، انعطاف پذیر و سخت انعطاف پذیر تقسیم پذیر هستند.

شرکت افزار پردازش حامی در زمینه تولید و طراحی تمامی انواع برد فعالیت داشته و می تواند در این زمینه مثمر ثمر واقع شود که در زیر به انواع آن اشاره خواهیم نمود.

 

برد سخت

یکی از برد هایی که استحکام و مقاومت خوبی دارد برد سخت می باشد که به دلیل آنکه هیچگونه انعطاف پذیری ندارد در وسایلی الکترونیکی که از نوسانات زیادی برخوردارند مورد استفاده قرار می گیرند. جنسی که این نوع برد از آن ساخته می شود به طور معمول از آلومینیوم و فایبر گلاس می باشد.

 

برد انعطاف پذیر

تکنولوژی فتو لیتو گرافی کمک کرده است که تا برد الکترونیکی انعطاف پذیر به بهترین نوع ممکن در خدمت لوازم الکترونیکی باشند. یکی از مزایای این نوع برد ها همانطور که از اسم آنها پیداست قابلیت انعطاف پذیری بسیار بالا و نیز وزن کم است که از سیم های مدور و پلیمر تک لایه و فایبر گلاس تشکیل شده اند.

لازم به ذکر است شرکت افزار پردازش حامی از لایه پلیمری در عایق سازی برد ها و نیز حالت پذیری آنها استفاده می کند.

حتما مطالعه کنید
مقاومت

 

برد انعطاف پذیر سخت

برد الکترونیکی منعطف سخت در دو بخش سخت و منعطف تولید می شوند. این مزیت باعث مونتاژ همزمان کلیه قطعات بر روی برد را فراهم می سازد. صنعت رباتیک و نیز صنایع نظامی از بزرگترین استفاده کنندگان این نوع برد هستند.

 

انواع قطعات برد الکترونیکی

برد ها دارای قطعات مختلفی می باشند که هر کدام به تناسب خود دارای وظایف مختلفی می باشند که در ذیل آنها را اسم خواهیم برد.

این قطعات شامل: باتری، مقاومت، خازن، سوئیچ ها، دیود، ال ای دی هستند.

 

کاربرد های قطعات برد الکترونیکی

مدار های الکترونیکی وظیفه ی اجرای محاسباتی مانند تقویت سیگنال و انتقال داده ها و … را بر عهده دارند. اجزا الکترونیکی زمانی که در کنار یکدیگر قرار می گیرند تشکیل مدار می دهند که دارای کاربرد هایی از جمله موارد زیر هستند:

لوازم الکترونیکی مصرفی مانند رایانه ها، چاپگر ها، کلیه سیستم های صورتی و یا تصویری و … از کاربرد های آن هستند.

اتوماسیون های صنعتی، صنعت رباتیک، الکترونیک قدرت، کنترل حرکت و امثال آن از دیگر کاربرد های برد الکترونیکی هستند.

در علم پزشکی نیز مانند دستگاه های تنفسی و مانیتورینگ ها از این برد های الکترونیکی بهره می گیرند.

شرکت افزار پردازش حامی به عنوان یکی از برجسته ترین طراحان و تولید کنندگان داخلی بردهای الکترونیکی توان تولید و تامین بردهای مدار چاپی، کلیه ی قطعات برقی و الکتریکی را دارد و میتواند خدمات مثال زدنی را ارائه دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Call Now Button