مقالات مفید

انواع مختلف فرایندهای مونتاژ PCB

انواع مختلف فرایندهای مونتاژ PCB

برد مدار چاپی (PCB) هسته اصلی هر دستگاه الکترونیکی است که امروزه از آنها استفاده می شود. این PCB ها  اساساً با ایجاد مسیرهای رسانا از طریق پدهای مسی و خطوط اتصال ، قطعات الکترونیکی را بهم متصل می کنند. بنابراین ، فرایند مونتاژ PCB به یکی از جذاب ترین مفاهیم الکترونیکی تبدیل شده است.در این مقاله به 2 مورد از انواع مختلف فرایندهای مونتاژخواهیم پرداخت.

 1: مونتاژ  PCBA

2: مونتاژ Mount Mount (SMT) 

3:مونتاژ Through-hole (THT)

4:فرایندهای مونتاژ مخلوط

 

در دو مقاله مجزا در مورد انواع مختلف فرایندهای مونتاژ اطلاعاتی ارائه خواهد شد.

انواع مختلف فرایندهای مونتاژ PCB

 مونتاژ PCB سنتی (PCBA)

مونتاژ پایه PCB ، که به طور کلی به آن PCBA گفته می شود ، به روش زیر انجام میشود.

چسباندن لحیم: دانه های لحیم کاری خمیر مخلوط با شار بر روی تخته PCB اعمال می شود. از شابلونهایی با اندازه و شکلهای مختلف برای اطمینان از کاربرد خمیر فقط در مکانهای خاص استفاده می شود.

قرار دادن کامپوننت: اجزای الکترونیکی کوچک مدار با کمک مکانیسم رباتیک ، بصورت دستی یا خودکار بر روی صفحه لحیم شده قرار می گیرند.

Reflow: انجماد خمیر لحیم کاری در فرآیند reflow انجام می شود. برد PCB با اجزای سوار شده از یک اجاق گاز با دمای بیش از 500 درجه فارنهایت عبور می کند. پس از ذوب شدن خمیر لحیم کاری ، آن را به نوار نقاله برمی گردانیم و با قرار گرفتن در معرض کولر ، آن را جامد می کنیم.

بازرسی: بازرسی برای بررسی عملکرد اجزا انجام می شود. این مرحله از آنجا که به شناسایی اجزای بی جا ، اتصالات بی کیفیت کمک می کند از اهمیت برخوردار است. به طور کلی ، جابجایی های نادرست در طی فرآیند بازآفرینی رخ می دهد. تولید کنندگان PCB در این مرحله از چک دستی ، بازرسی اشعه ایکس و بازرسی نوری خودکار استفاده می کنند.

درج بخشی از طریق سوراخ: بسیاری از صفحه های مدار به درج همزمان اجزای سوراخ و نصب سطح نیاز دارند. به طور کلی ، درج سوراخ از طریق استفاده از لحیم کاری موج یا دستی انجام می شود.

بازرسی و تمیز کردن نهایی: سرانجام ، برد PCB با آزمایش آن تحت جریان و ولتاژهای مختلف از نظر پتانسیل الکترونیکی آن بررسی می شود. هنگامی که برد PCB در این مرحله از این بازرسی عبور کرد ، با آب دیونیزه شسته می شود زیرا ممکن هست برخی از بقایای لحیم کاری باقی مانده باشد. پس از شستشو آن را در زیر هوای فشرده خشک می کنند و یک محصول خوب بسته بندی می شود. این فرآیند مونتاژ PCB سنتی است که توضیحات مختصری ارائه شد.

 

مونتاژ SMT چیست؟

 

حتما مطالعه کنید
طراحی برد دزدگیر

یکی دیگر از انواع مختلف فرایندهای مونتاژ، مونتاژ SMT می باشد. همانطور که امروزه طراحی های الکترونیکی کوچکتر و پیچیده تر می شوند ، مهندسان بیشتری به فناوری نصب سطح (SMT) متکی هستند.

SMT

همانطور که امروزه طراحی های الکترونیکی کوچکتر و پیچیده تر می شوند ، مهندسان بیشتری به فناوری نصب سطح (

SMT) متکی هستند.

بیشتر اجزای تلفن شما  اعم از آیفون 11 و…. احتمالاً از طریق فناوری نصب سطح (SMT) ساخته شده اند. بسیاری از اجزای موجود در اتومبیل احتمالاً از طریق مونتاژ SMT ساخته شده اند.

 

 

مونتاژ SMT چیست؟ و چرا نیازی به ایجاد این فناوری وجود دارد؟

مجمع SMT چیست؟

اصول نصب سطح (SMT) روشی برای تولید مدارهای الکترونیکی با قرار دادن اجزا به طور مستقیم بر روی سطح برد است.

مونتاژ SMT جایگزینی برای روش سوراخ دار ساخت PCB است که در دهه 1970 و 1980 اوج شکوفایی خود را گذراند. همانطور که تولید الکترونیک به حرکت خود ادامه می دهد ، یک فرایند کارآمدتر و بهتر لازم می شود. مونتاژ SMT بر اساس این نیاز متولد شد. مونتاژ SMT کاربردهای گسترده ای دارد. همچنین محدودیت هایی هم دارد.

 برخی از مزایای مونتاژ SMT :

1:مقرون به صرفه بودن و کاهش هزینه های تولید: مقرون به صرفه بودن یکی از دلایل استفاده از مونتاژ SMT  می باشد. SMT نیاز به سوراخ های بسیار کمتری در صفحه مدار دارد. این امر هزینه های پردازش و رسیدگی را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد. بنابراین ، SMT توانایی تولید مقادیر زیاد را دارد .

 

حتما مطالعه کنید
انواع قطعات با کیفیت الکترونیکی و کارکرد آنها (بخش اول)

2. کارایی: یکی دیگر از مزایای مونتاژ SMT این است که از فضای برد مدار به روشی بسیار کارآمدتر استفاده می کند. به لطف مونتاژ SMT ، اکنون مهندسان می توانند قطعات الکترونیکی پیچیده را به مجموعه های کوچکتر تبدیل کنند.

علاوه بر استفاده موثر از فضای موجود در PCB ، مونتاژ SMT بسیار سریعتر است و به تولیدکنندگان این امکان را می دهد تا کل تولید را افزایش دهند. بنابراین انجام کاری که از طریق سوراخ ممکن است 1-2 ساعت طول بکشد از طریق مونتاژ سطح (SMT) 15-10  دقیقه طول می کشد.

 

3. سادگی در مونتاژ : از آنجا که اجزای SMT درست بر روی PCB لحیم می شوند ، ترکیب کلی پیچیدگی بسیار کمتری دارد.

 

4. کمتر مستعد خطا: مونتاژ SMT بسیار به ماشین آلات وابسته است تا به انسانها. SMT فرایندی است که کمتر در معرض خطا است زیرا تقریباً کاملاً خودکار است.

معایب فناوری مونتاژ SMT

 مونتاژ SMT معایبی نیز دارد. بزرگترین معایب آن این است که به جزئیات بیشتری نسبت به مونتاژ سوراخ سوراخ نیاز دارد. حتی با وجود اینکه فرآیند مونتاژ تا حد زیادی خودکار است ، برای تولید یک محصول نهایی با کیفیت باید پارامترهای طراحی شما با دقت رعایت شود. 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Call Now Button